Näin onnistut tapaamisten buukkauksessa – 5 vinkkiä hyvin kartoitettuihin tapaamisiin!

Soittotyö on monelle yrittäjälle iso haaste ja puhelimeen tarttuminen jännittää. Miten puhelu oikein tulisi aloittaa? Kuinka asiakkaan saisi kiinnostumaan? Ja miten tapaamista lopulta voisi ehdottaa sujuvasti? Listasimme sinulle 5 käytännön vinkkiä soittotyöhön ja tapaamisten buukkaukseen oman kokemuksemme perusteella.

1.      LUOTTAMUS

Ansaitse asiakkaan luottamus kertomalla heti alkuun selvästi miksi soitat ja mitkä aikomuksesi ovat. Asiakkaalle ei kuitenkaan tarvitse suoraan töksäyttää aikomuksen olevan tapaamisen sopiminen. Toimiva aloitus voisi olla vaikkapa seuraavanlainen: ”Haluamme palvella asiakkaitamme paremmin ja olen selvittämässä mikä on teillä tilanne tänä päivänä.”

 

2.      LUPA

Luottamusta herättää myös luvan kysyminen. Asiakkaalta tulee saada lupa esitellä ja tarjota tai esittää lisäkysymyksiä. Luvan kysyminen on viisainta liittää suoraan aiheeseen. Emme kannusta kysymään ”Onko hyvä hetki?”, vaan mieluummin ”Käytättekö tällaisia palveluita tällä hetkellä?”

 

3.      AJANKOHTA

Kiinnitä erityistä huomiota aiheen ajankohtaisuuteen. Valmistaudu puheluun pohtimalla jo valmiiksi voisiko asiakas perustellusti torjua aiheen huonoon ajankohtaan vedoten. Asiakas saattaa tempaista tuulesta ympäripyöreitä syitä huonolle ajankohdalle. Tällöin kyse ei ole enää ajankohdasta, vaan puhtaasti haluttomuudesta tarttua muutoksen mahdollisuuteen.

 

4.      HALU

Mittaa asiakkaan halukkuus syventää keskustelua ja kysy suoraan: ”Haluatko keskustella aiheesta tapaamisessa tai miltä tämä aihe sinusta tuntuu?”

Vaikka asia olisikin ajankohtainen, halu tai epävarmuus siirtää ajankohtaa tuonnemmaksi voi olla suurempi kuin tarve. Tällöin puhelussa on hyvä palata takaisin ensimmäiseen vinkkiimme eli luottamukseen: ”Soitin siis koska haluamme lisätä osaamistamme, miten voisimme palvella asiakasta paremmin.”

Kuuntele, kuuntele ja kuuntele. Vain siten voit löytää kohdan johon tarttua ja saada asiakas kiinnostuneemmaksi.

 

5.      LISÄARVO

Tässä ajassa kaikilla on ”kiire”. Tarjoile asiakkaalle tapaaminen tai auta asiakasta hänen esittämiensä ongelmien ratkaisussa jos vain pystyt. Kroonisen ajanpuutteen vuoksi asiakkaalle on tärkeää saada hyöty puhelusta. Pyri aina siihen, että asiakas saa apua. Jos puhelun päätteeksi kuulet ”Kiitos tästä ja kiva että soitit!”, voit antaa itsellesi aplodit. Suoriuduit loistavasti!

Jos vuorovaikutteista keskustelua ei kuitenkaan syntynyt ja lisäarvon tarjoaminen jäi pieneksi, niin kerro asiakkaalle miten tärkeä puhelu oli sinulle. Voit muotoilla tämän esimerkiksi näin: ”Tämä on meille tärkeää tietoa, laitan tuon antamasi palautteen/huomion ylös. Tämä auttaa meitä palvelemaan asiakkaita vieläkin paremmin. Suuri kiitos sinulle!”

 

BONUSVINKKI: ÄLÄ OSAOPTIMOI!

Vaikka tapaaminen olisikin jo sovittu, varmista että asiakas on tosissaan. Jos sinulla on vahva tunne siitä, että asiakas ei ole sitoutunut, niin kerro se hänelle. Voit ehdottaa tapaamista myöhemmäksi: ”Minusta tuntuu, että ehkä tämä tapaaminen olisi hyödyllisempi silloin kun tilanne on toinen. Jos nyt laitan lisätietoa ja palaan vaikkapa myöhemmin. Olisiko se ensi kuu parempi?”

Olemme havainneet, että usein yritysten markkinointi- ja myyntiprosessissa ei seurata kokonaisuutta. Kokemus on osoittanut, että tarvekartoituskulmalla toteutettu puhelu ja siitä seurannut tapaaminen tuo lähes 40 % paremmalla todennäköisyydellä kaupan kuin ”pakkobuukkaaminen”. Eli jos haluat paljon tapaamisia, niin panosta siihen, mutta jos tarve on saada rekrytoitua uusia asiakkaita, niin panosta miellyttävään esikontaktointiin. Voit olla yhtä aikaa tehokas ja miellyttävä.

 

Ethän epäröi, osaat tämän kyllä. On parempi, että teet tätä joka päivä vähän, kuin kerran viikossa tai kuukaudessa paljon. Itselle sopiva tyyli löytyy toistojen kautta.

SINÄ ONNISTUT KYLLÄ, ANNA PALAA!