Asiakascase: Oulun Seudun Sähkö – Some-sisällöntuotanto

Kuva: Oulun Seudun Sähkö

 

Sosiaalisen median käyttö on useimmille meistä tuttua. Facebookin tilapäivitykset onnistuvat ongelmitta eikä Instagram-kuvien julkaisukaan tuota vaikeuksia. Yksityisessä käytössä asetamme harvoin itsellemme tavoitteita somen käytön suhteen. Päivityksiä tulee silloin kun tulee ilman kummempaa suunnittelua. Tuloksellinen sosiaaliseen median käyttö yrityskäytössä vaatii kuitenkin taakseen muutakin kuin hetkessä otettuja kuvia ja säännöllisen epäsäännöllisesti kirjoitettuja tilapäivityksiä.

 

Some-sisällöntuotanto – Case OSS

Energiayhtiö Oulun Seudun Sähkö päätti lähteä mukaan sosiaaliseen mediaan vuoden 2017 alussa. Ennen sosiaalisen median käyttöönottoa yrityksen sähköinen viestintä rajoittui verkkosivujen päivittämiseen ja tekstiviestikampanjoihin. Yhtiön tavoitteita parhaiten tukevat kanavat olivat Facebook ja Twitter, joihin tilit perustettiin.

Oulun Seudun Sähkö toimittaa sähköä Oulun lähialueen kuntiin, joten kohderyhmä sosiaalisessa mediassakin on rajatumpi verrattuna laajemman markkina-alueen omaaviin yrityksiin. Tavoitteena ei ollut lähteä haalimaan suuria massoja sivutykkääjiä Facebookissa tai seuraajia Twitterissä, vaan tavoittaa yhtiön toiminnan kannalta oleellisin kohderyhmä. Ensimmäisen vuoden jälkeen tässä ollaan hyvällä tiellä. Kehityskohteitakin toki löytyy, suurimmalta osin ne liittyvät laajemman kohderyhmän tavoittamiseen.

 

Sisältö ratkaisee, ei sivutykkääjät

Ensimmäisenä herää tietysti kysymys, paljonko niitä sivutykkääjiä ja seuraajia sitten tileiltä löytyy? Määrissä ollaan vielä perässä Suomen suurimpia toimijoita, mutta oleellisempaa on katsoa, miten hyvää ja kiinnostavaa sisältö on ollut. Seuraajia ja sivutykkääjiä voi ostaakin, joten pelkästään sitä lukua ei kannata tuijottaa. Tällä hetkellä sitoutumisaste julkaisuissa on molemmissa kanavissa erittäin hyvällä tasolla, kun otetaan huomioon toimiala, jolla työskennellään.

 

Positiivisella energialla somessa

Energia-ala ei välttämättä ole se kaikista eniten positiivisia väristyksiä aiheuttava toimiala, eivätkä sähköntoimittajien julkaisut ole sellaisia, joille ollaan ensimmäisenä sydäntä painamassa. Facebookista löytyy useita energiayhtiöitä, joilla on tuhansia sivutykkääjiä, mutta julkaisut keräävät keskimäärin yhden tai kaksi reaktiota. Oulun Seudun Sähkön sisältö puolestaan on vedonnut varsin hyvin kohderyhmään. Vaikka sivutykkääjissä ja seuraajissa oltaisiin kymmenkertainen määrä perässä, saadaan julkaisuilla kymmenkertainen määrä reaktioita suurimpiin toimijoihin verrattuna.

 

Mitä laadukkaan sisällön tuottaminen edellyttää?

Tässä kohtaa täytyy antaa myös iso kiitos Oulun Seudun Sähkön suuntaan, joka on mahdollistanut laadukkaan sisällön tuottamisen. Kuukausittain pidettävissä palavereissa syntyy yhteisen ideoinnin jälkeen kerta toisensa jälkeen hyviä päivitysaiheita kuukaudeksi eteenpäin. Raakamateriaalia, joista päivitykset muotoillaan, on ollut runsaasti saatavilla ja jos jotain on jäänyt uupumaan, niin kysymällä sen on aina saanut.

Julkaisuissa ollaan keskitytty omien tuotteiden mainostamisen sijaan positiivisen yrityskuvan luomiseen ja hyödyllisen informaation jakamiseen muun muassa energiansäästövinkkien muodossa. Tavoitteena on olla jatkossakin se suomalainen energiayhtiö, jonka Facebook-arvostelujen keskiarvo on täydet viisi tähteä.

Tutustu tarkemmin Oulun Seudun Sähköön osoitteessa https://www.oulunseudunsahko.fi/

 

Lue lisää markkinoinnin palveluistamme täältä.