Helmikuun somevinkki: Facebook vs. Instagram – kumpi on parempi kanava yritykselle?

 
Käännetään ensimmäiseksi aikakellossa kaksi vuotta taaksepäin, jolloin elettiin yrityssivujen kulta-aikaa Facebookissa. Oi niitä päiviä, kun keskiverto julkaisu tavoitti reilusti yli sivutykkääjämäärän ihmisiä. Ilmaista näkyvyyttä tulvi ovista ja ikkunoista, eikä sen eteen vaadittu kuin julkaise-napin painamista. Ei ihme, että Facebookista on tullut yritysten ja brändien ykköskanava, johon ensimmäiseksi tili perustetaan, kun someen lähdetään mukaan.

Palataan takaisin tähän päivään, aikaan jolloin suurista kattavuuslukemista nautiskelu on hailakka muisto vain. Jos somessa haluaa saada näkyvyyttä ilman maksettua mainontaa, on aika etsiä Facebookille korvaaja. Tammikuun somevinkissä kerroin tarkemmin Facebookin algoritmimuutoksesta ja miten se vaikuttaa sivujen näkyvyyteen.

 

Missä some-kanavassa saa näkyvyyttä ilmaiseksi?

Ei missään. Somen käyttö vaatii aikaa ja aika on rahaa. Jos kuitenkin irrotetaan kalenterista sen verran aikaa, että saadaan pari päivitystä viikossa tehtyä, niin mikä on se kanava, johon julkaisut kannattaa laittaa? Se riippuu tietenkin kohderyhmästä. Raaka karsinta voidaan tehdä käyttäjämäärien perusteella ja nostaa Facebookin vahvimmaksi haastajaksi koko ajan suosiotaan kasvattava Instagram.

 

Facebookista on tullut epäsosiaalinen media

Facebookissa algoritmi lyö märällä rätillä yrityssivuja kasvoihin, mutta kun massaa on Suomessa yli 2,5 miljoonan käyttäjän verran, voi muutaman iskun ottaa vastaan. Suuren käyttäjämäärän ansiosta mahdollisuus loistavaan näkyvyyteen on edelleen olemassa. Sen saaminen vain on vaikeampaan kuin ennen.

Hyvät kattavuuslukemat edellyttävät sisältöä, jota jaetaan ja mikä kerää kommentteja. Tämä on helpommin sanottu kuin tehty, sillä Facebookin käyttö on muuttunut vuosien saatossa koko ajan passiivisemmaksi. Parhaimmillaan julkaisut voivat edelleen lähteä leviämään todella isosti. Instagramissa vastaavanlaisten jackpot-päivitysten tekeminen ei onnistu, sillä kanavassa julkaisuja ei juurikaan jaeta, eivätkä kommentit nosta julkaisuja samalla tavalla kavereiden feediin kuin Facebookissa.

Facebookin monipuolisuus on myös ylivertainen muihin some-kanaviin nähden. Facebookiin voi tehdä kuva-albumeja, videokirjastoja, luoda tapahtumia, lisätä sivuille verkkokauppa- ja chat-ominaisuuden jne. Facebook on onnistunut luomaan itsestään lähes pakollisen some-kanavan yrityksille.

Paljon puhutaan siitä, että nuoret eivät ole enää Facebookissa. Tämä pitää osittain paikkansa. Nuorilla saattaa olla tili Facebookissa, mutta muita kanavia käytetään huomattavasti aktiivisemmin. Nuorten somen käyttö menee koko ajan kohti suljetumpaa viestintää. Videoita, kuvia ja tekstiä jaetaan Facebookin sijaan yksityisesti tai pienissä ryhmissä Snapchatissa, Instagramissa ja WhatsAppissa.

 

Plussat:

+ Monipuoliset ominaisuudet, joita voi hyödyntää markkinoinnissa

+ Maailman ja Suomen suosituin some-kanava

+ Mahdollisuus jackpot-päivityksiin

 

Miinukset:

– Algoritmi ei anna armoa yrityssivuille

– Nuorten keskuudessa käyttö hiipuu ja on passiivista

 

Instagramissa halutaan seurata yrityksiä

Instagram on voimakkaimmin kasvava some-kanava Suomessa. Tällä hetkellä se on maamme neljänneksi suosituin some-kanava 1,2 miljoonalla käyttäjällä. Vaikka Instagram on Facebookin omistama, sen algoritmi ei murskaa yritysprofiilien unelmia hyvistä kattavuuslukemista kuten emoyhtiönsä. Tästä syystä siitä on tullut varteenotettava vaihtoehto markkinoinnin pääkanavaksi niille, jotka haluavat saada näkyvyyttä ilman maksettua mainontaa.

Orgaanisen näkyvyyden lisäksi julkaisuja voi helposti boostata käyttämällä niissä aiheenmukaisia hashtageja. Jos tilillä on 500 seuraajaa, ei 600 ihmisen tavoittaminen vaadi ihmetekoja tai maksettua mainontaa toisin kuin Facebookissa.

Instagram on Facebookia yhteisöllisempi ja asteen verran avoimempi. Siellä kommentoidaan ja tykätään julkaisuista ahkerammin, mikä tuo yritykset lähemmäksi asiakkaita ja sitouttaa heitä. Instagramin yrityksen markkinointiviestinnässä puoltaa myös tutkimus, jonka mukaan 31 % suomalaisista käyttäjistä haluaa seurata siellä brändejä ja yrityksiä. Facebookissa vastaava luku on 23 %. Sisällön on kuitenkin oltava kanavan luonteeseen sopivaa eli rentoa ja hyvää mieltä tuottavaa. Oman tuotteen kehumiseen ja ”osta osta”-päivityksiin ei kannata tuhlata aikaa.

Omat haasteensa viestintään asettaa se, että Instagramissa mennään aina kuva tai video edellä. Kuvapankkikuvien käytöllä ei siis kovinkaan menestyksekästä viestintää saada aikaiseksi. Tiedottamiseen ja uutisten jakamiseen Instagram on myös köykäinen kanava, sillä ulkoiselle sivulle vievän linkin saa laitettua ainoastaan omalle profiilisivulle.

Instagramin suosio kasvaa, mutta ikähaitarin yläpäässä on vielä paljon tilaa. Käyttäjäprofiili on huomattavasti nuorempaa kuin Facebookissa, joten kaikille yrityksille ja brändeille se ei ainakaan toistaiseksi ole paras kanava oman kohderyhmän tavoittamiseen.

 

Plussat:

+ Algoritmi ei aseta yrityssivuja eriarvoiseen asemaan

+ Julkaisuihin sitoudutaan hyvin

+ Seuraajamäärän kasvattaminen helpompaa kuin Facebookissa

 

Miinukset:

Ominaisuuksien rajallisuus

– Käyttäjien ikäskaala painottuu nuoriin ja nuoriin aikuisiin