Kolme + yksi kultaista sääntöä parempaan asiakaskokemukseen

kultaista sääntöä

Kaikki yritykset haluavat palvella asiakkaitaan paremmin kuin kilpailijat. Mutta, miten kummassa asiakkaat löytävät meidän palveluidemme luokse? Miten olemme tavoitettavissa siellä, missä asiakaskin liikkuu? Kuinka olemme aidosti läsnä, jotta voimme kuulla asiakkaidemme tarpeet?

Ohessa kolme + yksi kultaista sääntöä, joiden avulla voit palvella asiakastasi aidosti paremmin.

1. Ole löydettävissä

Jos et ole löydettävissä, et ole olemassa. Asiakkaat etsivät ongelmiinsa ratkaisua. Usein tämä matka aloitetaan verkosta. Hakusana kirjoitetaan Googleen ja vastaukseksi saadaan useita eri palveluntarjoajia. Jos yrityksesi ei haun tuloksena löydy, ei asiakaskaan löydä palveluidesi luokse. Oikein rakennetut kotisivut ja verkossa toteutetut markkinointikampanjat edistävät löydettävyyttä. Tästä on tullut usealle yritykselle elinehto.

2. Ole tavoitettavissa

Ole tavoitettavissa siellä, missä asiakkaasi liikkuvat. Jos avaat esimerkiksi Facebook-sivut yrityksellesi, on syytä varmistaa, että olet siellä myös tavoitettavissa. Sosiaalinen media on luonteeltaan sosiaalista. Se tarkoittaa sitä, että vastaat asiakkaidesi sinulle lähettämiin viesteihin. Olemalla tavoitettavissa valitsemissasi kanavissa, tuplaat mahdollisuutesi onnistua.

Kun asiakas soittaa, tyydyt hiljaa kuuntelemaan puhelimen toisessa päässä ja pistät luurin kiinni. Ei tulisi mieleenkään toimia näin, eihän?

Asiakas ei hyväksy selitystäsi resurssin puutteesta. Onhan sinulla ollut aikaa myös avata tämä kanava. Ajattelepa tilannetta, että otat itsellesi puhelinliittymän, ilmoitat numerostasi kotisivuillasi, mainoksissasi ja jaat sitä käyntikorteissasi tai esitteissäsi. Kun asiakas soittaa, tyydyt hiljaa kuuntelemaan puhelimen toisessa päässä ja pistät luuri kiinni. Ei tulisi mieleenkään toimia näin, eihän? Jos toimit vastaavalla tavalla sosiaalisessa mediassa, et myöskään kunnioita sen kanavan toimintakulttuuria. Asiakkaalla on toisenlaiset ennakko-odotukset ja sinä petät ne.

3. Ole läsnä

Jos kivijalkakauppias avaa maanantaiaamuna oven ja pystyttää oven viereen ständin, jossa lukee itsepalvelu, myykö hän silloin enemmän? Todennäköisesti ei. Voisitko sinä myydä enemmän olemalla läsnä myös verkossa, omilla kotisivuillasi ja sosiaalisessa mediassa?Asiakkaat haluavat, että heitä kuullaan. Vastaa asiakkaan kysymyksiin, täytä hänen tarpeitaan ja luo parempaa asiakaskokemusta. Asiakas saa parasta mahdollista lisäarvoa, kun heittäydyt palvelemaan häntä koko persoonallasi. Kuuntelu on tässä tärkeimmässä roolissa. Kuule aidosti asiakkaasi haaveet, ongelmat ja tarpeet. Pyri täyttämään niitä. Esitä täydentäviä kysymyksiä, jotta opit ymmärtämään asiakastasi paremmin. Opi asiakkaastasi joka ikinen päivä enemmän.

4. Tee valintoja

Tänä päivänä kanavia on valtava määrä. Sinun on tehtävä valintoja. Suunnittele myynnin ja markkinoinnin konseptista voittajakonsepti. Sellainen konsepti, joka auttaa sinua tavoitteissasi. Konsepti, joka auttaa sinua palvelemaan asiakastasi paremmin, paremmin kuin kilpailija. Tunnista ketä ovat asiakkaasi. Rakenna tuotteesi sellaisiksi, että ne täyttävät asiakkaiden tarpeet. Ole löydettävissä, tavoitettavissa ja läsnä siellä missä asiakaskin on. Tämäkin on yksi asiakastarve. Määritä resurssit, joilla tämän toteutat. Jos et voi toteuttaa kaikkea itse, osta palveluita. Se mikä on tehtävä, on tehtävä.