Yhteinen unelma voittamisesta – miten saan jokaisen täyttämään oman ruutunsa?

Voittaja

LähiTapiolan, Keski-Pohjanmaan Yrittäjien ja Elon järjestämässä yrittäjien iltakoulussa Tuomas Sammelvuon sanat pysäyttivät monessa kohdin miettimään. Voittamiseen tarvitaan paljon pienissä asioissa onnistumista. Voittaminen on tiimityötä lähes missä lajissa tahansa, myös yrityksissä ja muissa työyhteisöissä. Työyhteisö on joukkue. Siksi Sammelvuon opit joukkueiden valmentamisesta sopivat hyvin myös yrityksen menestyksen pilareiksi.

Mikä taistelu on voitettava?

Joukkue ei ole joukkue ilman yhteistä unelmaa. Unelma on enemmän kuin tahtotila tai tavoite. Unelma on jotakin, johon sitoudut tunnetasolla. Se saa sinut yrittämään parhaasi joka päivä. Joukkueen yhteinen unelma jakautuu jäsentensä henkilökohtaisiin unelmiin. Unelma on hyvä konkretisoida tavoitteiksi ja konkreettisiksi tekemisiksi, näin matka onnistumisiin palkitsee myös. Unelma määrittää myös sen, mitkä taistelut on voitettava päivittäin, viikoittain tai vuosittain.

Joukkue menestyy, kun yksilö menestyy

Joukkueella on oltava yhteiset arvot, tavoitteet ja toimintaperiaatteet. Jokaisella yksilöllä on oltava oma roolinsa ja hänen on se tiedettävä. Upposin luennolla syvästi itsetutkiskeluun. Sammelvuo heitti äärimmäisen hyvän kysymyksen: Ketä on ympärilläsi, kun olet paras sinä? Lasten varttuessa kaveripiirillä on suuri merkitys. Kaveripiirin merkitys ei katoa koskaan. Ei ole yhdentekevää minkälaisia ihmisiä ympärilläsi työskentelee.

Toiset ihmiset pystyvät tukemaan sinua kasvussa, toiset taas eivät. Monissa joukkueissa tarvitaan ideointia, suunnitelmallisuutta, systemaattisuutta, kokonaisuuksien hallintaa, rationaalisuutta, tunneälyä ja monia muita ominaisuuksia, puhumattakaan tarvittavista taidoista. Nämä piirteet eivät asu samassa ihmisessä. Siksi tarvitsemme toinen toisiamme täydentäviä persoonallisuuksia ja osaamista. Sellaisessa joukkueessa kasvaa.

Tee erilaisuudesta näkyvää

Monissa joukkueissa ja työyhteisöissä tehdään persoonallisuusanalyyseja.  Ne ovat olennainen osa hyvän joukkueen rakentamista. Olen itse todistanut merkittäviä muutoksia useissa eri joukkueissa. Analyysit tekevät näkyväksi sen, mitä kahvipöydässä selän takana puhutaan, siis sen mikä työyhteisöissä usein kytee pinnan alla. Emme pysty käsittämään, miksi Annikki aina ottaa palautteen niin henkilökohtaisesti.  Tai miksi Reijo ei myy, vaikka myynnin tärkeyttä korostetaan joka ainoassa myyntipalaverissa. Tästä jaksetaan keskustella useissa toriparlamenteissa.

Ratkaisu voi olla yksinkertainen. Palaute annetaan Annikille hänen kannaltaan väärin. Tai viikkopalavarissa tulee Reijolle aivan liian paljon yksityiskohtia.  Asiat menevät ohi, eikä johtamisella tunnu olevan vaikutusta. Vääränlainen tapa viestiä ei auta kasvua. Sellaista asiaa kuin yleismaailmallisesti oikea palautteen anto tai vuorovaikutus ei ole olemassakaan. Palautetta, ohjeita ja opastusta on kaikille annettava hieman eri tavoin. Siis, jos halutaan voittaa.

Tunnista tähtipelaajat

Joukkue, jossa erilaisuutta ymmärretään ja johdetaan, kasvaa ja kukoistaa. Tällaisessa joukkueessa palkitaan niitä tähtipelaajia, jotka saavat vieruskaverinsa loistamaan. Hyvin yhteen hitsautuneessa voittajajoukkueessa virheitä siedetään. Niitä osataan käsitellä ja niistä tehdään joukkueen voimavara. Hyvässä joukkueessa luodaan tunnesiteitä. Joukkuehenki on yhtä hyvä kuin sen heikoin lenkki. Johtajat voivat luoda edellytyksiä voittamiselle, mutta jokaisella meistä on oma tärkeä roolimme koko pelin voittamisessa.

Kuuntele – ole aidosti läsnä

Kuuntele ymmärtääksesi, kuuntele aidosti. Ole utelias oppimaan toisesta ihmisestä. Aito kuuntelu ei ole kokemusten vertailua. Kuuntelija ei kerro omaa vieläkin vastauksena omaa vastaavaa kokemustaan. Toisinaan oman kokemuksen kertominen voi auttaa aukaisemaa lukkoja, mutta se ei ole koskaan myötätuntoa tai aitoa ymmärtämistä.

Mikä oman kokemuksen jakamisessa sitten menee pieleen? Et keskity kuuntelemaan, vaan keskityt keksimään, mitä sinä sanoisit seuraavaksi. Keskityt omissa ajatuksissa seikkailuun ja jotakin olennaista voi jäädä kuulematta. Kun kerrot oman kokemuksesi, voit tulla sulkeneeksi toisen suun. Hänen ongelmansa eivät enää vaikutakaan merkityksellisiltä, eivätkä kiinnostavilta. Kysy, kuuntele, ymmärrä ja ennen kaikkea välitä ja ole läsnä.

Valmenna voittajia

Valmentamisessa on oltava syvä ja aito kiinnostus toisen ihmisen kasvuun. Johtamisessa on kyse toisen ihmisen valmentamisesta voittamaan. Syvä kiinnostus toisen ihmisen kasvuun on avain asemassa. On pystyttävä luomaan menestymisen nälkää ja voittajan mentaliteettia. On myös kasvatettava yksilö analysoimaan sitä, minkälaisen kasvupolun hän on kulkenut ja missä hän on onnistunut. On ymmärrettävä, mikä riittää. Good is good enough.